XML و ده نکته مهم
دهلران پی سی
سایت جامع علمی ,آموزشی,فرهنگی و تفریحی

نکته اول : XML  گزينه ای برای ارائه ساختار داده ها

داده های ساختيافته شامل مواردی نظير صفحات گسترده ، دفترچه های آدرس ،  پارامترهای قابل پيکربندی و ... می باشند . XML ، مجموعه ای از قوانين بمنظور طراحی ساختار داده های مورد نظر است . XML ، بعنوان يک زبان برنامه نويسی تلقی نشده و برای استفاده از آن اجباری به داشتن تجربه لازم برنامه نويسی نخواهد بود . با استفاده از XML ، کامپيوترها بسادگی قادر به توليد و خواندن اطلاعات و اطمينان از عدم مبهم بودن ساختمان داده ها می باشند . XML ، بسط پذير ، مستقل از پلات فورم و مورد حمايت های  بين المللی و محلی است . XML ، بطور کامل Unicode را حمايت می نمايد .

نکته دوم : XML شباهت زيادی به HTML دارد

XML ، همانند  HTML از تگ ها و خصلت ها استفاده می نمايد.در  HTML ، هر تگ و يا خصلت دارای عملکرد و  معنی از قبل مشخص شده ای بوده  وبا بکارگيری هر تگ ، نحوه نمايش اطلاعات ( بين تگ ها ی استفاده شده) برای  مرورگر تبين می گردد. XML ، با استفاده از تگ ها ، محدوده مشخصی برای داده ها را تعيين  و عملا" مسئوليتی در رابطه با  تفسير تگ ها و داده های همراه آنها  را نداشته و اين عمليات را به برنامه هائی که يک فايل XML را می خوانند،  واگذار می نمايد . مثلا" در صورتيکه از  تگ

  در يک سند XML استفاده شده باشد ، نمی توان اين ادعا را داشت که تگ فوق نشاندهنده يک  پاراگراف است . ممکن است تگ فوق، نشاندهنده price ، parameter  و يا يک person باشد .

نکته سوم : XML بصورت متن است .

برنامه هائی که داده های ساختيافته توليد می نمايند، اغلب داده های خود را برروی ديسک ذخيره می نمايند . فرمت ذخيره سازی اطلاعات ممکن است بصورت متن و يا باينری باشد . مهمترين مزيت ذخيره سازی داده ها بصورت متن ، امکان مشاهده داده ها بدون نياز به برنامه ای است که اطلاعات را توليد کرده است . حتی می توان اطلاعات فوق را با استفاده از يک ويرايشگر متنی تغيير داد . فرمت های اطلاعاتی مبتنی بر متن،  به پياده کنندگان نرم افزار قابليت های بيشتری را در خصوص اشکال زدائی برنامه ها نيز می دهد. فايل های XML ، مشابه HTML  بصورت متن می باشند . قوانين موجود در XML ،  با صراحت و شفافيت بيشتری ارائه شده است . فراموش کردن يک تگ و يا عدم قرار دادن خصلت بين علامت "" باعث می گردد که يک فايل XML غيرقابل استفاده گردد . در صورتيکه در فايل های HTML مسائل فوق تحمل و اغلب مجاز خواهد بود .  اگر  يک فايل XML دارای مشکل باشد ، برنامه استفاده کننده پس از مواجه شدن با مشکل ، عمليات خود را در محل بروز خطاء متوقف و يک پيام خطاء را ارائه خواهد داد .

نکته چهارم : ظرفيت فايل های  XML  زياد  است .

با توجه به اينکه فرمت فايل های XML ، بصورت متنی بوده و از تگ ها بمنظور مرزبندی داده ها استفاده می شود ، اين نوع فايل ها  معمولا" دارای حجم بيشتری نسبت به  فايل هائی  با فرمت باينری می باشند . همانگونه که در نکته سوم اشاره گرديد، مهمترين مزيت يک فرمت مبتنی بر متن ، قابليت مشاهده آن و مهمترين اشکال ، اشغال حجم بيشتری از  فضای ذخيره سازی است . از طرف ديگر با توجه به وجود  برنامه های فشرده سازی نظير Zip  ، امکان فشرده سازی فايل ها بخوبی و با سرعت بالا  فراهم می گردد . پروتکل های ارتباطی نظير پروتکل های مربوط به مودم و يا HTTP/1.1 ( پروتکل اصلی در وب ) قادر به فشرده سازی داده ها و صرفه جوئی در پهنای باند استفاده شده می باشند .

نکته پنجم : XML خانواده ای از  تکنولوژی ها  است

XML 1.0  ، مشخصات ، ماهيت و قوانين موجود در رابطه با  تگ ها  و خصلت ها  را تعريف می نمايد . خانواده XML ،  شامل مجموعه ای در حال رشد از ساير ماژول هائی است که سرويس های مفيدی را در خصوص انجام عمليات و خواسته های مهم بر عهده دارند . XLink ، روشی استاندارد برای افزدون ابر لينک ها به يک فايل XML را مشخص می نمايد . XPointer ، گرامری مناسب برای اشاره  به بخش های متفاوت يک سند XML است . يک XPointer ، شباهت زيادی به يک URL داشته ، با اين تفاوت که در مقابل اشاره به سندهائی بر روی وب ، به بخش های متفاوت در يک سند XML اشاره می نمايد . CSS ،  زبان style sheet قابل استفاده برای XML و HTML است . XSL ، يک زبان پيشرفته برای ارائه  style sheet است . تکنولوژی فوق بر اساس XSLT است . XSLT ،  يک زبان تبديل  بمنظور سازماندهی مجدد ، افزودن و يا حذف تگ ها و خصلت ها است . DOM ، استانداردی با مجموعه ای از توابع برای انجام عمليات برروی يک سند XML (  يا HTML) از طريق يک زبان برنامه نويسی است . XML Schema  ، به پياده کنندگان ، امکان  تعريف دقيق ساختار اطلاعات را ارائه می نمايد . در اين رابطه ماژول های متعدد ديگری نيز وجود داشته که در خانواده بزرگ XML  دارای جايگاه خاص خود می باشند .

نکته ششم : XML جديد است اما نه خيلی جديد

پياده سازی XML از سال 1996 آغاز و در فوريه سال 1998 توسط کنسرسيوم وب عرضه گرديد . ممکن است ابهامی در خصوص جوان بودن تکنولوژی فوق در ذهن ايجاد گردد . در پاسخ می بايست به اين نکته اشاره گردد که  تکنولوژی فوق ، خيلی هم جديد نيست . قبل از XML ، تکنولوژی SGML وجود داشت . پياده کنندگاه در اوايل دهه 80 در مقياس وسيعی  از آن برای پروژه های بزرگ مستند سازی استفاده می نمودند . پياده سازی HTML از سال 1990 آغاز گرديد. طراحان XML ،  بهترين بخش های SGML  را بهمراه تجارب موجود در رابطه با HTML  ، ترکيب  و محصولی  را توليد نموده اند  که قدرتی کمتر از SGML  ندارد . SGML اغلب برای مستند سازی فنی استفاده شده و از آن برای ساير موارد مربوط به داده ها  بندرت استفاده می گردد . XML دقيقا" برخلاف وضعيت  فوق است .

نکته هفتم : XML  باعث هدايت HTML بسمت XHTML می گردد .

يکی از موارد مهم کاربرد XML  ،  تکنولوژی  XHTML است . XHTML  ، گزينه بعدی نسبت به HTML است . XHTML دارای المان های مشابه المان های استفاده شده در HTML است . گرامر استفاده شده در XHTML ، بگونه ای تغيير پيدا کرده که منطبق بر قوانين مربوط به XML باشد . سندهای  مبتنی بر XML ،  گرامر خود را از XML به ارث برده و آن را با روش های خاصی محدود می نمايد . ( مثلا" XHTML امکان استفاده از

را داده ولی امکان استفاده از را نخواهد داد ) در XHTML  به گرامر موجود ، مفهوم نيز اضافه شده است . ( مثلا" XHTML از تگ

برای يک پاراگراف استفاده می نمايد نه برای price و يا person )

نکته هشتم : XML ماژولار است .

XML ، امکان تعريف يک فرمت جديد سند را با ترکيب و استفاده مجدد از ساير فرمت ها فراهم می نمايد . با توجه به اينکه دو فرمت بصورت مستقل از يکديگر طراحی و پياده سازی می گردند، ولی  ممکن است از المان ها و يا خصلت هائی با اسامی مشابه ، استفاده شده باشد . در زمان ترکيب فرمت های فوق،  می بايست تدابير لازم پيش بينی گردد . ( مثلا" ممکن است تگ

در يک فرمت، مفهوم پاراگراف را داشته در صورتيکه در فرمت ديگر، دارای مفهوم person باشد ) . بمنظور حل مشکل فوق ( وجود اسامی مشابه با مفهوم متفاوت ) ، namespace ارائه شده است . XSL و RDF نمونه های مناسبی از فرمت های مبتنی بر XML بوده که از namespace استفاده می نمايند .

نکته نهم : XML پايه و اساس RDF و سمنتيک وب است .

RDF)Resource Description FrameWork ) يک فرمت متنی مبتنی بر XML بوده که تشريح منابع و برنامه های متاديتا ( نظير يک برنامه موزيک playlist و يا آلبوم عکس ) را حمايت می نمايد . مثلا" RDF  می تواند اين امکان را فراهم آورد که يک آلبوم عکس وب را با استفاده از اطلاعات مربوط به ليست تماس شخصی ، ايجاد و در ادامه برنامه سرويس گيرنده پست الکترونيکی قادر به ارسال يک پيام بصورت خودکار برای افراد موجود در آلبوم باشد . همانگونه که HTML باعث ترکيب سندها  و برنامه های مبتنی بر فرم ها در وب می گردد ، RDF با يکپارچگی برنامه ها و آژانس ها ،   يک وب سمنتيک ( وبی که تعامل اطلاعاتی بين اجزای آن کاملا" مشهود و مدون است ) ايجاد می نمايد.

نکته دهم : حق استفاده از XML رايگان  بوده ، مستقل از پلات فورم است و بخوبی حمايت می گردد.

با انتخاب XML ، برای پياده سازی يک پروژه از امکانات حمايتی متنوع و گسترده ای در رابطه با ابزارها و مهندسين با تجربه بهره مند خواهيد شد . انتخاب XML ، مشابه انتخاب SQL برای بانک اطلاعاتی است . در اين حالت همچنان نياز به ايجاد بانک اطلاعاتی ، نوشتن برنامه ها و روتين های لازم بمنظور انجام عمليات دلخواه خواهد بود . با توجه به اينکه حق استفاده از XML رايگان  بوده می توان نرم افزار خود را با استفاده از آن ، بدون پرداخت هزينه ای طراحی نمود .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط هادی احمدی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 499
بازدید دیروز : 9
بازدید هفته : 499
بازدید ماه : 1102
بازدید کل : 163045
تعداد مطالب : 736
تعداد نظرات : 23
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
 <-PostTitle-> <-PostContent-> 1 <-PostLink->